2025
pátek 18. dubna
Aktuálně:
Aktuality:
16.04.2025
Vládní koalice ohledně úpravy migračních pravidel opravdu něco dělá, opozice o tom jen řeční, řekl na CNN Prima News Jan Skopeček
[ Více ]
16.04.2025
Petr Fiala na CNN Prima News: Chlorovaných kuřat z USA se bát nemusíme. Větším nebezpečím jsou levné výrobky z Číny
[ Více ]
16.04.2025
Vláda se zabývala návrhem Evropské komise na Dohodu o čistém průmyslu a projednala plnění Strategie BESIP
[ Více ]
15.04.2025
ČR musí urychlit přijímání opatření pro omezení výskytu látek obsahujících rizikové sloučeniny PFAS, shodli se účastníci debaty v Senátu
[ Více ]
15.04.2025
Úspěch země závisí na tom, jak se změní EU, řekl premiér Petr Fiala na konferenci Česko na křižovatce
[ Více ]
15.04.2025
Martin Kupka: Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily
[ Více ]
[ zpět ]
18.7.2009
Hlavním heslem programu ČSSD v oblasti vzdělávání je "chceme vzdělání pro všechny bez školného". Mezi hlavní body této části programu patří plošné zvýšení platů učitelů a pracovníků ve školství, zavedení všeobecně povinného roku mateřské školy a navýšení rozpočtu (pouze) veřejných výzkumných institucí.
Počet vysokoškolských studentů neustále a velmi rychle narůstá nehledě na jejich kvality. V nejbližších letech se jejich procento ve společnosti srovná s průměrem OECD. Financování vysokoškolského studia je ale u nás velikým problémem.
■Financování
Český systém má všechny školy v zásadě za rovnocenné, klade na ně stejné nároky a odměňuje je za výuku stejnými prostředky. Tento systém nemotivuje školy k dobrému hospodaření a školy nemají žádnou zodpovědnost za kvalitu poskytovaného vzdělání a uplatnění studentů v praxi. V současné době získávají školy peníze nabíráním dalších a dalších studentů, kvantitě je dávána přednost před kvalitou. Změna financování vysokých škol je nevyhnutelná.
■Školné
Většina zemí EU, včetně vyspělých, jako je Velká Británie, země Beneluxu, Rakousko nebo velká část Německa školné zavedla. Osvědčené bezproblémové fungování školného v těchto zemích je podpořeno funkčním systémem sociálních stipendií, půjček na vzdělání a spoření na vzdělání, stejně jak to dlouhodobě navrhuje ODS. Nejedná se tedy v žádném případě o antisociální opatření. Zavedením školného se stane vysoká škola dostupnou pro všechny. Naopak v současnosti na vysokoškolské vzdělání vzhledem k vysokým nákladům sociálně slabí nedosáhnou.
■Rovný přístup ke vzdělání
Školné posílí vztah mezi školou a jejími výsledky. Vysoká škola bude konkurencí tlačena k větší snaze o lepší uplatnění studentů. Zároveň poplatek škole zabrání nadužívání služeb ze strany studentů jako záměrné prodlužování studia či zápis na VŠ jen kvůli statutu studenta.
I ve své Oranžové knize o vzdělávání ČSSD připouští, že dochází k inflaci diplomů a velikým rozdílům v jejich kvalitě. Při zavedení školného by se tržně upravila kapacita škol odpovídající poptávce stejně jako jeho struktura a kvalita.
■Věda a výzkum
Dalším způsobem získávání peněz pro vysoké školy je výzkumná činnost. V současnosti se na ni soustřeďují i pracoviště, které k takové činnosti nemají předpoklady.
Státní výdaje, jakkoli vysoké je ČSSD navrhuje, nikdy nemohou pokrýt skutečnou potřebu výzkumné činnosti. Model stálých výzkumných týmů a jediné centrálně řízené a státem financované instituce v podobě Akademie věd není ve světě příliš obvyklý.
Budoucnost financování vědy a výzkumu leží v těsné spolupráci škol s firmami, které mohou nabídnout prostředky mnohonásobně vyšší a zároveň s tím i mnohonásobně zlepší kvalitu výuky a připravenost studentů ke vstupu na trh práce.
Graf: absolventi VŠ (% z populace)
ODS
DISKUZE | 0 příspěvků |
---|---|
Vstoupit do diskuze |
[ zpět ]