2024
pátek 22. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
20.11.2024
Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
19.11.2024
Poslanecká sněmovna schválila působení českých vojáků v zahraničních operacích do roku 2026
[ Více ]
19.11.2024
Pavel Žáček: Mezinárodní konference Sovětská a ruská subverzní činnost proti Evropě upozornila na užívání sovětských praktik i v současném válečném konfliktu Ruska s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
ČRo: Veřejnoprávní média by pod Babišovým vedením nemusela zůstat nezávislá. Je to pro nás priorita, komentuje mediální novelu Martin Baxa
[ Více ]
19.11.2024
Ministryně obrany Jana Černochová se zúčastnila zasedání ministrů obrany členských zemí EU v Bruselu
[ Více ]
[ zpět ]
18.7.2009
Hlavním heslem programu ČSSD v oblasti vzdělávání je "chceme vzdělání pro všechny bez školného". Mezi hlavní body této části programu patří plošné zvýšení platů učitelů a pracovníků ve školství, zavedení všeobecně povinného roku mateřské školy a navýšení rozpočtu (pouze) veřejných výzkumných institucí.
Počet vysokoškolských studentů neustále a velmi rychle narůstá nehledě na jejich kvality. V nejbližších letech se jejich procento ve společnosti srovná s průměrem OECD. Financování vysokoškolského studia je ale u nás velikým problémem.
■Financování
Český systém má všechny školy v zásadě za rovnocenné, klade na ně stejné nároky a odměňuje je za výuku stejnými prostředky. Tento systém nemotivuje školy k dobrému hospodaření a školy nemají žádnou zodpovědnost za kvalitu poskytovaného vzdělání a uplatnění studentů v praxi. V současné době získávají školy peníze nabíráním dalších a dalších studentů, kvantitě je dávána přednost před kvalitou. Změna financování vysokých škol je nevyhnutelná.
■Školné
Většina zemí EU, včetně vyspělých, jako je Velká Británie, země Beneluxu, Rakousko nebo velká část Německa školné zavedla. Osvědčené bezproblémové fungování školného v těchto zemích je podpořeno funkčním systémem sociálních stipendií, půjček na vzdělání a spoření na vzdělání, stejně jak to dlouhodobě navrhuje ODS. Nejedná se tedy v žádném případě o antisociální opatření. Zavedením školného se stane vysoká škola dostupnou pro všechny. Naopak v současnosti na vysokoškolské vzdělání vzhledem k vysokým nákladům sociálně slabí nedosáhnou.
■Rovný přístup ke vzdělání
Školné posílí vztah mezi školou a jejími výsledky. Vysoká škola bude konkurencí tlačena k větší snaze o lepší uplatnění studentů. Zároveň poplatek škole zabrání nadužívání služeb ze strany studentů jako záměrné prodlužování studia či zápis na VŠ jen kvůli statutu studenta.
I ve své Oranžové knize o vzdělávání ČSSD připouští, že dochází k inflaci diplomů a velikým rozdílům v jejich kvalitě. Při zavedení školného by se tržně upravila kapacita škol odpovídající poptávce stejně jako jeho struktura a kvalita.
■Věda a výzkum
Dalším způsobem získávání peněz pro vysoké školy je výzkumná činnost. V současnosti se na ni soustřeďují i pracoviště, které k takové činnosti nemají předpoklady.
Státní výdaje, jakkoli vysoké je ČSSD navrhuje, nikdy nemohou pokrýt skutečnou potřebu výzkumné činnosti. Model stálých výzkumných týmů a jediné centrálně řízené a státem financované instituce v podobě Akademie věd není ve světě příliš obvyklý.
Budoucnost financování vědy a výzkumu leží v těsné spolupráci škol s firmami, které mohou nabídnout prostředky mnohonásobně vyšší a zároveň s tím i mnohonásobně zlepší kvalitu výuky a připravenost studentů ke vstupu na trh práce.
Graf: absolventi VŠ (% z populace)
ODS
DISKUZE | 0 příspěvků |
---|---|
Vstoupit do diskuze |
[ zpět ]