2024
pátek 22. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
20.11.2024
Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
19.11.2024
Poslanecká sněmovna schválila působení českých vojáků v zahraničních operacích do roku 2026
[ Více ]
19.11.2024
Pavel Žáček: Mezinárodní konference Sovětská a ruská subverzní činnost proti Evropě upozornila na užívání sovětských praktik i v současném válečném konfliktu Ruska s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
ČRo: Veřejnoprávní média by pod Babišovým vedením nemusela zůstat nezávislá. Je to pro nás priorita, komentuje mediální novelu Martin Baxa
[ Více ]
19.11.2024
Ministryně obrany Jana Černochová se zúčastnila zasedání ministrů obrany členských zemí EU v Bruselu
[ Více ]
18.11.2024
Eva Decroix: Děti nesmí být obětí sporů mezi rodiči. Novela zákona usnadní smírné rozvody
[ Více ]
[ zpět ]
15.10.2013
Má-li být obsahem pravicové politiky minimalizace daňového zatížení v kombinaci s růstovou hospodářskou politikou, na kterých daních záleží nejvíce? Domnívám se, že obsahem pravicové daňové politiky nemůže být výhradně snaha o snižování přímých daní. Nepřímé daně jsou přinejmenším stejně důležité jako daně přímé a jejich konkrétní výše má v mnoha případech velmi podstatný vliv na nejrůznější hospodářská odvětví.
Vezměme si jako příklad spotřební daň z pohonných hmot, na jejíž nesmyslně vysoké hodnotě pro mě nepochopitelně trvala pravicová koalice. Vliv takto nastavené spotřební daně se projevuje v mnoha oblastech a má za následek na jedné straně deformaci hospodářských poměrů a na straně druhé menší než optimální příjem z této daně pro státní rozpočet.
Především se cena pohonných hmot významně ovlivněná spotřební daní promítá do cen veškerého zboží a služeb, takže vysoká spotřební daň z pohonných hmot snižuje za jinak stejných podmínek kupní sílu obyvatelstva. Nejvýznamnějším statkem, který je takto zatížen a zdražen je doprava... Jedním z důsledků je, že občané bydlící v lokalitách s vysokou mírou nezaměstnanosti nejsou schopni dojíždět za prací mimo své bydliště – potenciální příjmy, kterých by v zaměstnání dosáhli nejsou dostatečné, vezmou-li se v úvahu dopravní náklady, které by museli v souvislosti s takovým zaměstnáním vynaložit. Jiným důsledkem je to, že ve stejných, vysokou nezaměstnaností postižených, oblastech nejsou investoři ochotni zakládat nové podniky, nevznikají nová pracovní místa, a rozdíl v nezaměstnanosti a životní úrovni mezi regiony tak má trvalou tendenci k prohlubování.
Zvlášť tíživě dopadá výše spotřební daně z pohonných hmot na zemědělství – hospodářské odvětví, které má významný vliv na jiné složky života v našem státě, které ovlivňují charakteristiky krajiny a péče o půdu. V cenách zemědělských produktů se cena pohonných hmot projevuje snad ještě více než v cenách jiných produktů, přitom tento nezbytný náklad výrazně snižuje konkurenceschopnost českých zemědělců v rámci Evropské unie.
Jsem navíc přesvědčen, že neúměrně vysoká sazba spotřební daně z pohonných hmot stojí za suboptimálním rozpočtovým výnosem této daně. Několik nezávislých studií argumentuje, že snížením sazby této spotřební daně by se dosáhlo jejího vyššího absolutního výnosu – tranzitní dopravci by přestali tankovat za našimi hranicemi, obyvatelé příhraničních oblastí by nejezdili za levnějším benzínem či naftou do zahraničí. Část spotřební daně z pohonných hmot, která je nyní příjmem rozpočtů sousedních států, by se dostala zpět tam, kam patří – do země, kde jsou pohonné hmoty spotřebovávány.
Zkrátka vzato – při nastavování daňových sazeb nepřímých daní je třeba domýšlet jejich dopad na nejrůznější oblasti hospodářství a života v naší zemi vůbec. Aktivní snaha o neustálé snižování daňové zátěže musí jít ruku v ruce s promýšlením všech známých i pravděpodobných souvislostí.
Martin Bobek
[ zpět ]