2024

24. listopadu


Liberecká ODS www.ods.cz napište nám

Aktuálně:

15.3.2022

NOVINKY ODS

Více ]

28.2.2022

NOVINKY ODS

Více ]

21.2.2022

NOVINKY ODS

Více ]

17.1.2022

NOVINKY ODS

Více ]

19.11.2021

NOVINKY ODS

Více ]

archiv novinek ]


Aktuality:

22.11.2024

Veronika Vrecionová zamířila mezi zemědělce. Tématem bylo i zastropování dotací

Více ]

22.11.2024

Premiér Fiala k německým platům

Více ]

21.11.2024

Jezdil jsem na skateboardu. VIP lóže nejsou pro mě, říká Petr Fiala v Nosičích vody

Více ]

21.11.2024

Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů, ale i stavbu vysokorychlostních tratí v ČR

Více ]

21.11.2024

Premiér Fiala jednal se zvoleným předsedou Evropské rady Antóniem Costou

Více ]

20.11.2024

Je třeba stanovovat si odvážné cíle, nikoli říkat, že něco nejde, řekl Petr Fiala v debatě Deníku

Více ]

20.11.2024

Ministr financí Zbyněk Stanjura k rozpočtu v pořadu ČT Události, komentáře

Více ]

20.11.2024

Armáda ČR získá další tanky Leopard 2A4, vláda dnes projednala jejich nákup

Více ]

20.11.2024

Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou

Více ]

19.11.2024

Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy

Více ]


[ zpět ]

Paroubkovi se nepodařilo udržet jednotu ČSSD, strana se začíná hádat

24.7.2009

Šéfovi sociálních demokratů se před volbami nepodařilo udržet jednotu ve straně. ČSSD tři měsíce před volbami znovu trpí svou tradiční nemocí: veřejnými hádkami a spory. A stále víc Paroubkových oponentů kritizuje svého šéfa veřejně.
Sociální demokraté se tři měsíce před volbami rozhádali. Na vedení strany se snesla ostrá kritika.

Šéf sociální demokracie Jiří Paroubek si vždy zakládal na tom, že se mu podařilo sjednotit ČSSD, kterou před třemi roky přebíral po Špidlovi a Grossovi rozhádanou a skoro po mrtvici. Teď se musí sám potýkat s problémem, který vytýkal svým předchůdcům.

Místopředseda Roman Onderka a vlivný ústecký sociální demokrat Jaroslav Foldyna před pár dny Paroubka vyzvali, ať raději rezignuje, pokud nevyhraje nadcházející parlamentní volby.

Někteří členové strany navíc začali podepisovat manifest nazvaný Vyšehradská výzva, který kritizuje "marketingový" způsob předvolební kampaně ČSSD. Tedy že příliš dá na poradce z mediálních agentur.

Autorům výzvy se nelíbí, že Paroubek a úzké vedení ČSSD "řídí stranu jako obchodní společnost a předvolební kampaň se vede podle marketingových studií". Na podzim by takový přístup podle nich mohl straně prohrát volby. Dokladem toho byl prý už výsledek eurovoleb.

"V evropských volbách jsme ukázali absenci vlastních témat," píše se ve výzvě, o které první informovalo Právo.

"Jsou to všechno věci, na které upozorňuji už měsíce. Ten dokument se ale neměl dostat na veřejnost. Měl vyvolat vnitrostranickou diskusi," řekl poslanec a hlavní autor manifestu Karel Šplíchal. "Z vedení strany o tom s námi bohužel zatím nikdo nemluvil," dodal.

Kupčení s kandidátkou
Šéf strany Paroubek se k výzvě nevyjádřil. Je na dovolené v zahraničí. Někteří členové ČSSD naznačují, že Šplíchala k sepsání apelu vedl fakt, že se nedostal na volitelné místo kandidátky do Sněmovny.

Ostatně výzvu podpořili třeba poslanec Zdeněk Jičínský nebo Jaroslav Foldyna a i oni figurují na kandidátkách na místech, ze kterých se do parlamentu nemusí dostat.

"Já jsem tu výzvu nepodpořil kvůli tomu, že jsem byl odsunut na nevolitelné místo. Já si prostě myslím, že ČSSD by se měla držet svých zásad, a ne s nimi kupčit," uvedl Jičínský.

Místopředseda strany Zdeněk Škromach se proti takovéto formě protestu ohradil. "Pokud měl někdo připomínky ke kampani, měl prostor vyjádřit se předtím, než byly schváleny program a kandidátky. Je to podobné jako ve válce, když vyběhnou vojáci do útoku, tak nemůžou jiní zůstat sedět v zákopech a střílet jim do zad," řekl.

Vedení ČSSD se ale jinak k manifestu vyjadřovat nechce. Prý ho ani zatím nedostalo. Hlavně si však uvědomuje, že nejednotnost před volbami by jim mohla odlákat voliče.

Potvrzuje to i politoložka Vladimíra Dvořáková: "Diskuse uvnitř stran je nutná, ale pokud se to řeší přes média, navíc tak krátce před volbami, může to některé voliče odradit."

Vyšehradská výzva.

Někteří členové sociální demokracie podepisují takzvanou Vyšehradskou výzvu. Kritizují v ní údajně marketingový přístup vedení strany k volební kampani. Jedním z autorů textu je poslanec Karel Šplíchal, který se nedostal na volitelné místo pražské kandidátky ČSSD. Dokument otiskujeme v plném znění.
foto: Jaroslav Ožana, ČTKV evropských volbách jsme tak ukázali absenci vlastních témat., kritizují vedení někteří poslanci ČSSD.
 

Po výrazném vítězství v krajských a senátních volbách na podzim 2008 jsme propadli nezasloužené euforii. Vyhráli jsme víc velkými chybami soupeře než převahou vlastních idejí. To se ostatně ukázalo hned v evropských volbách.

Ideály a myšlenky jsou to hlavní, proč v historii politické spolky a strany vznikaly. O sociální demokracii to platí zejména. Nejen státy totiž, jak řekl Masaryk, se udržují těmi ideály, pro které vznikly; platí to i o politických stranách.

Jsme politická strana - ne obchodní společnost
Často jsme i v naší straně přesvědčováni a utvrzováni v názoru, že ČSSD je obchodní společnost, o jejímž úspěchu na trhu voličských hlasů rozhoduje víc marketingová studie reklamní agentury než to, oč sociální demokracie usiluje. Jde tedy především o správně nafotografované plakáty, dobře vybraná místa pro billboardy a efektní hesla než o obsah těchto hesel a to, zda jsou v duchu těch myšlenek, které stály u zrodu naší strany.

Bohužel tyto zásady platné pro úspěch v těch nejbližších volbách ovlivňují i vlastní život sociální demokracie.
Volebnímu klání velí reklamní agentury stejně jako velí v boji o zákazníky autoprodejen, drogérií nebo supermarketů. Zjednodušují volby na základní, mnohdy dost primitivní hesla, zvolání, poučky či účelově upravená schémata.

Manažeři naší volební kampaně do Evropského parlamentu vsadili na tutéž taktiku, která se jim osvědčila při krajských a senátních volbách. Jenže si nevšimli, že také zásluhou naší politiky tu už nebyl týž soupeř jako na podzim. Tehdy měla sociální demokracie před sebou jasný, konkrétní terč kritiky: asociální vládu v čele s Topolánkem, Langrem, Julínkem atd.

Sociální demokracie bojovala proti vládě, která už neexistovala. A tak jsme útočili na bývalého premiéra, bývalého ministra vnitra... Nebýt těch bývalých, sociální demokracie neměla o čem vést kampaň. V evropských volbách jsme tak ukázali absenci vlastních témat.
V takové kampani je pak lhostejné, kdo má sociální demokracii zosobňovat.

Původně demokratický princip primárek se zvrhává mnohdy v obchod o to, kdo bude na volitelném místě, který okres bude zastoupen na kandidátce výš, protože s budoucím poslancem jsou spojena nejen lukrativní místa pro asistenty, ale i další posty, kde lid vykonává svou kontrolu i vůli prostřednictvím dobře placených straníků.

Ale v politice platí: pokud má být trvale úspěšná, nemůže v ní jít jen o dokonale střižený kabát, v kterém se dobře cítí ten, kdo jej nosí, ale o důvěru, kterou musí vzbuzovat v těch, kdo jej mají zvolit. Důležitější je, za jak kompetentního jej lidé považují. Zda považují jeho vztah k tomu, co je sociální demokracie, za upřímný.

Věříme, že tradice české sociální demokracie a přesvědčení většiny členů nedovolí, aby ideály, pro jejichž prosazení vznikla, se staly jen minulostí. Proto my, kdo jsme se setkali po červnových volbách na Vyšehradě, vyzýváme: Jděme do třetích voleb s tématy hodnými naší politické strany a nejen s marketingovými hesly. Neobchodujme s ideály sociální demokracie, ztrácíme důvěru lidí.

Dodržujme demokratická pravidla řízení ČSSD.

Važme si dlouhodobé práce věrných členů sociální demokracie, kteří nepřišli jen za kariérou.

Touto výzvou chceme oslovit ty členy ČSSD, kteří sdílejí náš názor na budoucnost sociální demokracie.
 

Nejsme drogerie, kritizují členové ČSSD předvolební marketing strany

Část sociálních demokratů se pustila do ostré kritiky stranických špiček. Vadí jim přehnaná orientace strany na marketing a kupčení s místy na stranických kandidátkách. Své výhrady formulovali nespokojení členové ČSSD v manifestu Vyšehradská výzva, který zaslali vedení strany.
foto: Dan Materna, MF DNESJedním z prvních, kdo Vyšehradskou výzvu podepsal, je poslanec Karel Šplíchal.
 

"Volebnímu klání velí reklamní agentury, stejně jako velí v boji o zákazníky autoprodejen, drogerií nebo supermarketů. Zjednodušují volby na základní, mnohdy dost primitivní hesla, zvolání, poučky či účelově upravená schémata," píše se mimo jiné v textu výzvy.

"Původně demokratický princip primárek se zvrhává mnohdy v obchod o to, kdo bude na volitelném místě, který okres bude zastoupen na kandidátce výš, protože s budoucím poslancem jsou spojena nejen lukrativní místa pro asistenty, ale i další posty, kde lid vykonává svou kontrolu i vůli prostřednictvím dobře placených straníků," uvádí dále text.

Terčem kritiky se ale stalo i svržení vlády Mirka Topolánka.

Mezi prvními se pod kritický dokument podepsal poslanec Karel Šplíchal, který předvolební strategii sociální demokracie kritizoval už na posledním sjezdu strany.

"Nic se od té doby nezměnilo. Pořád mi vadí ty stejné věci. Třeba to, že nám politická témata diktuje PR agentura namísto toho, aby vznikala přirozenou debatou," vysvětluje Šplíchal, proč pod dokument připojil svůj podpis.

Dokument, který nespokojení poslanci nazvali podle místa vzniku, se zrodil už po červnových volbách do europarlamentu. Kromě poslance Šplíchala se pod něj podepsal například profesor Erazim Kohák.

"Zaslali jsme ho Jiřímu Paroubkovi, Bohuslavu Sobotkovi a Zdeňku Škromachovi. Paradoxně ale na výzvu reagovala dřív veřejnost než oni, přestože byl dokument míněný jako vnitrostranický. Vedení strany se zatím k výzvě nevyjádřilo," říká Šplíchal.

Podle něj ČSSD funguje víc jako obchodní společnost než jako demokratická politická strana. Právě požadavek na otevřenější debatu uvnitř strany a přehodnocení důrazu na marketing, který se sociálním demokratům snaží přilákat voliče za každou cenu, se stal hlavním motivem výzvy.

Morava pracuje na volebním úspěchu, reagoval Škromach
Stranické špičky se zatím snaží ostrou kritiku svých kolegů zlehčovat. Uvědomují si, že by podobný dokument mohl stranické image před říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny uškodit.

"Zatím jsem výzvu v originále nečetl, nicméně to pokládám za běžnou součást vnitrostranické debaty. Jenom si nejsem jistý, zda by pro tuto vnitrostranickou debatu nebyl lepší čas až po mimořádných volbách do Sněmovny," nechal se slyšet místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka pro Právo.

"Nekomentuji. Je to věc Pražské organizace. Na Moravě pracujeme na volebním úspěchu ČSSD," napsal místopředseda sociálních demokratů Zdeněk Škromach v SMS iDNES.cz.

Podle politologů jsou ale obavy, že by mohla výzva před volbami skutečně pracovat v neprospěch strany, zbytečné.

"Je to spíš intelektuální zamyšlení, které většina voličů sociální demokracie nepochopí. Silná marketingová strategie se totiž pozná podle toho, že si ji volič vůbec neuvědomuje. Na rozdíl od nespokojených poslanců většina z nich neuvažuje tak, že hesla mohou maskovat třeba program bez koncepce," myslí si politolog Tomáš Lebeda.
 

MfD

[ zpět ]

Vyhledávání



Přihlášení






Odkazy

 Petr Beitl

Poslanec PS PČR

 

blog.idnes.cz

ODS Jablonec nad Nisou, Komenského 23/7, 466 01 Jablonec nad Nisou
Tel.: 910 980 110, GSM: 603 489 934, E-mail: os.jablonec@ods.cz