2024
sobota 23. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
21.11.2024
Jezdil jsem na skateboardu. VIP lóže nejsou pro mě, říká Petr Fiala v Nosičích vody
[ Více ]
21.11.2024
Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů, ale i stavbu vysokorychlostních tratí v ČR
[ Více ]
20.11.2024
Je třeba stanovovat si odvážné cíle, nikoli říkat, že něco nejde, řekl Petr Fiala v debatě Deníku
[ Více ]
20.11.2024
Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
[ zpět ]
22.7.2010
V posledních dnech jste vystoupil s ostrou kritikou vedení Libereckého kraje. Neschvalujete především úvěr na rekonstrukci krajských mostů ve výši půl miliardy korun, proti kterému jste hlasoval v zastupitelstvu. Proč?
Osobně se domnívám, že by namísto úvěru stačilo jen účelněji využít stávající zdroje z fondů Evropské unie v regionálním operačním programu. Touto cestou se například vydal Pardubický kraj se svými komplexními projekty na obnovu mostů na silnicích II. třídy. Domnívám se, že půlmiliardový úvěr a s tím spojené další zadlužování Libereckého kraje v době ekonomické krize představuje značné riziko. Pokud si uvědomíme, že se příjmy kraje vrátily na úroveň roku 2007, a je otázka, zda znovu porostou. Z čeho si tedy představuje současná krajská reprezentace, že se bude úvěr splácet? Obávám se, že něco podobného krajská rada a vládnoucí koalice neřeší, neboť řešení spadne na hlavy jejich nástupců v příštím volebním období.
Nicméně investice do oprav mostů a silnic je vždy velmi citlivým tématem. Zlepšení stavu mostů je bezpochyby prioritou pro každou politickou reprezentaci.
Jsem přesvědčen o tom, že schválení půlmiliardového úvěru je nezodpovědností současné krajské reprezentace. Neříkám ale, že by nebylo potřeba investovat do některých oprav, kritizuji způsob jejich financování. Investice do resortu dopravy drasticky nabourávají rozpočtovou vyváženost mezi jednotlivými resorty. Nejdříve začala doprava polykat prostředky původně vyčleněné v rozpočtu na jiné účely nebo ty, které ušetřila předchozí reprezentace. Za poslední dva roky působení současné sociálnědemokratické krajské vlády se nejprve do resortu dopravy odčerpalo sto miliónů korun plánovaných na koupi horského hotelu Ještěd. Stejně vysoká částka šla i z přebytků hospodaření za rok 2008. Navíc po celou tuto dobu nakládá resort dopravy zcela svévolně s prostředky, které má v rozpočtu kraje vyčleněny na spolufinancování evropských projektů, takže vlastně odčerpává zdroje ostatním resortům.
Kromě dopravy jste si vzal na mušku také zahraniční služební cesty členů rady, a především hejtmana Stanislava Eichlera. Vy jste necestovali?
Členové rady v uplynulých dvou volebních obdobích také cestovali. V žádném případě ale v takovém měřítku a do takových destinací jako současný hejtman. Pokud cestuje z titulu svého členství ve Výboru regionů Evropské unie, potom je to pochopitelné. Daleko méně jasné jsou cíle jeho cest zejména do jihovýchodní a východní Asie. Například vloni devět dnů vyjednával cosi se soudruhy ve Vietnamské socialistické republice. Nikdo se zatím ovšem konkrétně nedozvěděl, čeho tam chtěl docílit. Podivuhodná dohoda o spolupráci mezi Libereckým krajem a provincií Ha Tinh, která se následně objevila v krajském zastupitelstvu, je poněkud neurčitá a všeobjímající. Nyní pobývá hejtman Eichler opět devět dnů v Číně a na Tchaj-wanu. Nikdo se bohužel z jeho zpráv z cest ale nedozví, co byl jejich účel, a už vůbec ne, jaký přínos mají pro Liberecký kraj.
(Autor: Barbora Silná)
Mgr. Radim Zika, člen výkonné rady, místopředseda regionálního sdružení, předseda oblastního sdružení
Právo - publikováno: 22.07.2010
DISKUZE | 0 příspěvků |
---|---|
Vstoupit do diskuze |
[ zpět ]