2024
čtvrtek 21. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
19.11.2024
Poslanecká sněmovna schválila působení českých vojáků v zahraničních operacích do roku 2026
[ Více ]
19.11.2024
Pavel Žáček: Mezinárodní konference Sovětská a ruská subverzní činnost proti Evropě upozornila na užívání sovětských praktik i v současném válečném konfliktu Ruska s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
ČRo: Veřejnoprávní média by pod Babišovým vedením nemusela zůstat nezávislá. Je to pro nás priorita, komentuje mediální novelu Martin Baxa
[ Více ]
19.11.2024
Ministryně obrany Jana Černochová se zúčastnila zasedání ministrů obrany členských zemí EU v Bruselu
[ Více ]
18.11.2024
Eva Decroix: Děti nesmí být obětí sporů mezi rodiči. Novela zákona usnadní smírné rozvody
[ Více ]
18.11.2024
ČT24: Evropa nechce riskovat, u všeho musí mít kšandy a pásek, kritizuje Alexandr Vondra
[ Více ]
[ zpět ]
15.10.2008
Liberecký kraj si vzal za účelem oprav komunikací poměrně vysokou půjčku třičtvrtě miliardy. Byl jste u toho, když se o úvěru pro Liberecký kraj jednalo a nemáte obavu, že je to dost velké sousto?
U projednávání i schvalování jsem byl a pomáhal jsem tento způsob řešení prosadit. Ten úvěr 750 miliónů byl plánován na opravy silnic II. a III. tříd, tedy komunikací mezi obcemi, které obyvatelé denně používají a jejich stav je každý den trápí. Vycházel jsem z logického hlediska, že oprava silnic je základním předpokladem pro rozvoj regionu. Pokud je dobrá automobilová dosažitelnost, je to důležité hledisko pro umístění firmy, výrobního podniku a dalších aktivit do regionu. Bez dobrých silnic není rozvoj. Druhé hledisko je výše úvěru. To rozhodování nebylo jednoduché, protože do silnic by se v ideálním případě dal investovat desetinásobek a opravilo by se vše. Tato kompromisní částka je přesně ve výši, kterou je schopen kraj reálně splatit.
Můžete přiblížit náklady na opravy u nás na Jablonecku?
Ve spolupráci s technickým náměstkem Krajské správy silnic Janem Douděrou jsme si zevrubný přehled udělali. Když přiblížím alespoň ty nejzákladnější, tak to byla oprava silnic a opěrné zdi v Koberovech a Železném Brodě za 43,039 miliónu. Oprava silnice Rejdice - Šumburk stála 5 mil., oprava mostu v Desné téměř 6 mil., silnice v Albrechticích stála 7,3 mil. Důležitou dopravní tepnou je silnice Příchovice - Zlatá Olešnice, jejíž oprava vyšplhala na 24 miliónů. Skuhrovem a Splzovem to byla oprava za 17,5 mil.. Oprava silnice v Jenišovicích dosáhla 9 miliónů. 12,3 miliónů stála oprava spojnice Nová Ves - Černá Studnice. Sečteme-li ty akce dohromady za roky 2006 do současnosti, dostáváme se na Jablonecku na částku 148 053 812 Kč.
Z jakých zdrojů se prováděly poměrně nedávné rekonstrukce v Jablonci?
Na tyto akce získal kraj dotační prostředky z fondů EU a docílil 100% úspěšnosti, což svědčí nejen o dobré práci vedení kraje, ale také vynikající práci aparátu krajského úřadu. Podařilo se zafinancovat 1.etapu Západní tangenty, rekonstrukci Tovární ulice, Novoveské včetně okružní křižovatky, další kruháč v Kokoníně a rekonstrukce ulice Na Hutích. Jenom tyto akce vyšplhaly na 110 mil. Kč a pokračuje se dále, teď se připravuje vybudování okružních křižovatek Tovární - Liberecká dole u plynárny, další připravovaná bude Pražská - Turnovská pod schody na Střelnici a další. Celkem se v posledních letech opravilo za více než čtvrt miliardy korun a to je dobrá zpráva pro všechny.
Pokud zůstane složení krajského zastupitelstva v podobné sestavě, jako je nyní, bude se v této dopravní politice pokračovat?
Samozřejmě! Doprava byla a zůstane jedním z nejdůležitějších bodů našeho programu. Chceme jednak zlepšit propojení hromadné dopravy, kolejové, autobusové atd. Pokud jde o silnice, budeme usilovat o větší propustnost, zkapacitnění, rozšíření s důrazem na bezpečnost, například zpevnění krajnic a podobně. Teď opět jezdíme s Radimem Zikou a dalšími kolegy po kraji, seznamujeme se s problémy jednotlivých obcí a snažíme se nalézt řešení. Kromě toho také vidíme potřebu rozšiřovat síť cyklotras a jejich oddělení od ostatní silniční dopravy. Určitě v programu na další období budou záležitosti dopravy zpracovány podrobně a vycházíme z reálných možností, tedy žádné populistické chiméry!
Děkuji za rozhovor.
Vladimír Kordač
[ zpět ]