2024
sobota 23. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
21.11.2024
Jezdil jsem na skateboardu. VIP lóže nejsou pro mě, říká Petr Fiala v Nosičích vody
[ Více ]
21.11.2024
Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů, ale i stavbu vysokorychlostních tratí v ČR
[ Více ]
20.11.2024
Je třeba stanovovat si odvážné cíle, nikoli říkat, že něco nejde, řekl Petr Fiala v debatě Deníku
[ Více ]
20.11.2024
Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
[ zpět ]
21.3.2012
V posledních dnech se opět rozhořívá debata nad prodejem letiště. Najdou se jeho obhájci a najdou se i jeho tvrdošíjní odpůrci. Ovšem přesně podle hesla, že pod svícnem je největší tma, se ve světle tohoto sporu ztrácí podstata problému, kterou debata o jeho prodeji či jeho zachování v majetku města má. Tou podstatou je naplnění příjmů rozpočtu města pro rok 2012. Současná radniční koalice si totiž do rozpočtu na tento rok dala na straně příjmů 100 mil. Kč na položku kapitálových příjmů, pod kterou se neskrývá nic jiného, než příjmy z prodeje letiště (čímž se nijak netajila). ODS tento rozpočet podpořila, ale pouze za následujících podmínek: Koalice přislíbila, že bude komunikovat o vývoji rozpočtu a především pak přislíbila, že začne spolu s námi pracovat na jeho úpravách a strukturálních změnách. Koalice také slíbila, že vynaloží veškeré úsilí pro naplnění příjmové stránky rozpočtu a pokud se jí to nebude dařit, že přijde s konkrétními návrhy řešení nastalé situace.
Komunikace sice v lednu ze strany koalice zahájena byla. Došlo k několika jednáním, jejichž výsledkem byly dohody, které měly alespoň dočasně zabrzdit některé výdaje města tak, aby nedošlo k bezhlavému utrácení výdajů bez toho, že bychom viděli na naplnění příjmů. Bohužel zůstalo jen u dohod. Žádné konkrétní kroky učiněny nebyly, nakonec i ochota bavit se s námi na toto nepříjemné téma poněkud ochladla a s konkrétními návrhy řešení přicházela pouze ODS. Naopak rozpočtové opatření, které v únoru předložil náměstek Šolc, jen rozpouštělo rezervu, jejíž rozpuštění v celé výši nebylo nezbytně nutné. Toto rozpočtové opatření ODS nepodpořila. Koalice si bleskově zajistila podporu opozičních zastupitelů za Změnu pro Liberec. Rozpočtové opatření tedy koalice schválila se zastupiteli Změny pro Liberec, kteří sice v prosinci rozpočet jako takový nepodpořili, mimo jiné i proto, že dle jejich názoru příliš utrácel, ale při první příležitosti bezhlavé utrácení podpořili. Vždyť se jednalo o rozdávání peněz z fondů a to přeci jejich populistické politice vyhovuje.
Od té doby je ticho po pěšině. Týdny ubíhají a náměstek Šolc se tváří, že je všechno v pořádku. Kromě toho začal i markýrovat aktivitu kolem prodeje letiště a to i přesto, že se nechal v kuloárech již několikrát slyšet, že vlastně ani neví, jestli ho chce prodat. Nic proti, nechť ho neprodává, ale nějak nezaznívá to B, totiž kde vezme oněch 100 miliónů, se kterými v rozpočtu počítá, respektive jaké zásahy do rozpočtu udělá, pokud tyto peníze mít nebude. Místo toho, aby se k problému postavil čelem a začal situaci skutečně aktivně řešit, udělal krok v pravdě „Šolcovský“ – zřídil pracovní skupinu pro prodej letiště a vypustil do oběhu materiál, který se sice hrdě zve „Záměr prodeje pozemků Letiště“, ale v podstatě vůbec nic neříká. Navrhuje jakési dvě varianty, jednu, ve které se prodávají v podstatě jen pozemky dnes sloužící pouze pro provoz letiště (kde ale chybí část vzletové a přistávací dráhy), a druhou, ve které se prodávají i veškeré související pozemky. V materiálu se ale už vůbec nic nepíše o tom, jaké předpokládá příjmy z jedné či druhé varianty, nic se v něm nepíše o tom, zda existují nějací kupci pro kteroukoli z variant a už vůbec se v něm nepíše nic o tom, jakým způsobem hodlá letiště prodávat. Zřízení pracovní skupiny pak nesvědčí o ničem jiném než o tom, že se jako již několikrát snaží zaštítit kolektivní nezodpovědností a někdy v budoucnu bude prohlašovat, že on přeci udělal vše, co bylo v jeho silách, ale neprošlo to přes pracovní skupinu či tato skupina nebyla dostatečně výkonná. Ať tak či tak, uvedené kroky svědčí spíše o tom, že se letiště ve skutečnosti prodat nechce a jak už zde bylo jednou řečeno – nic proti, ale pak je z našeho pohledu zcela nepochopitelné, proč to pan náměstek neřekne narovinu, proč ztrácí čas svůj, úředníků a členů pracovní skupiny tvorbou nekvalitních a nesmyslných materiálů a svoláváním zcela neproduktivních jednání. Čas, který by měl využít pro práci nad restrukturalizací rozpočtu, ve kterém v tuto chvíli zeje díra minimálně 100 miliónů korun a pan náměstek a spolu sním i další se tváří, že se vlastně nic neděje. Zatím, ale v druhé polovině roku by mohlo ...
Pan náměstek Šolc by měl tedy buď už konečně narovinu přiznat, že letiště prodávat nebude a začít řešit nastalou situaci s rozpočtem nebo podniknout zcela konkrétní a jednoznačné kroky směřující k jeho prodeji. Pokud je totiž neučiní v nejbližší době, pak i kdyby se letiště nakrásně prodalo, tak to určitě nebude ještě letos a problém s rozpočtovými příjmy pro letošní rok to stejně neřeší. V každém případě si všichni zasloužíme trochu upřímnosti a rozpočet si zaslouží výrazně větší dávku péče především od náměstka pro ekonomiku. Ten místo toho vytváří a předvádí všelijaké výkruty a loopingy v letadle zvaném „Rozpočet“, ale není vůbec jasné, jestli náhodou některý z nich nevybere a už vůbec není jisté, jestli se mu podaří nakonec šťastně přistát.
DISKUZE | 0 příspěvků |
---|---|
Vstoupit do diskuze |
[ zpět ]