2024
24. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
21.11.2024
Jezdil jsem na skateboardu. VIP lóže nejsou pro mě, říká Petr Fiala v Nosičích vody
[ Více ]
21.11.2024
Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů, ale i stavbu vysokorychlostních tratí v ČR
[ Více ]
20.11.2024
Je třeba stanovovat si odvážné cíle, nikoli říkat, že něco nejde, řekl Petr Fiala v debatě Deníku
[ Více ]
20.11.2024
Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
[ zpět ]
25.7.2009
Superseverní varianta je jednou ze tří možností dostavby rychlostní komunikace R 35 na trase Rádelský Mlýn - Úlibice. Vznikla během loňského roku jako náhradní řešení severního koridoru, který se setkal s velkým odporem města Turnova i přilehlých obcí.
Lidé v obcích, kterých by se stavba bezprostředně dotkla, jsou zděšení. „Sám o tom vím snad jen měsíc, byl by to velký zásah do krajiny i života lidí. Musíme se bránit, dokud je čas,“ řekl Petr Hons z Pulečného a současně jeden z iniciátorů sdružení, pod jehož hlavičkou se chtějí nespokojené obce bránit.
Devět tunelů a také devatenáct mostů
Tato varianta trasy je nejnákladnější a podle lidí k přírodě nejdrastičtější varianta. Na úseku dlouhém cca 44 km předpokládají vybudování 9 tunelů a 19 přemostění. Prochází například přírodním parkem Maloskalsko a velmi cenným údolím Jizery.
I když se mluví o rychlostní komunikaci, lidé se bojí stavby v rozsahu dálnice a tím několikanásobného nárůstu hluku i smogu v jejich okolí.
„Jsme tady v kotlině a slyšela jsem, že průjezd kolem Rychnova propočítali na čtyřiadvacet tisíc aut za den. Vždyť se tu nebude moci ani vyvětrat,“ postěžovala si Jana Hozáková z Rychnova s tím, že v jejich obci jsou již teď časté mlhy a inverze.
Krajští úředníci už o nesouhlasu vědí
I zastupitelé jednotlivých obcí se shodují na tom, že toto náhradní řešení rozhodně není šťastné. „Ihned, jak jsme se o tomto návrhu dozvěděli, napsali jsme za naši obec oficiální negativní stanovisko úřadu Libereckého kraje,“ dokladuje starosta obce Dalešice Josef Hujer.
Lidé by chtěli vědět, co se peče za jejich zády. Moc podrobných informací nemají a potřebují situaci pořádně vysvětlit. Iniciativy se chopili v Rychnově.
Sejdou se v pátek večer v Besedě
Samotnou schůzku, která začíná v pátek v 19.00 v sále Besedy, iniciovali někteří občané s pomocí starosty Rychnova Františka Chlouby.
„Hlavním úkolem je informovat obyvatele dotčených obcí, kteří ve většině případů o této variantě ještě nevědí, jak hodně a jak blízko k jejich domovům zasahuje,“ uvedla jedna z organizátorek.
Jižní varianta se regionu vyhne
Pro Liberecký kraj jsou prospěšné pouze Severní a Superseverní varianta, mezi těmi se tedy pravděpodobně bude rozhodovat. Jižní varianta by totiž vedla Středočeským krajem. Podle hejtmana Stanislava Eichlera je však prioritou Středočechů obchvat Prahy.
„Rozhodovat bude Ministerstvo dopravy ČR, my mu však hodláme zaslat naše stanovisko a doufáme, že ho na ministerstvu budou brát v potaz. Jde především o místní lidi, kteří v tom budou žít,“ zdůraznil letos na jaře hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler.
Své stanovisko by kraj mohl vydat ještě letos
Ministerstvo dopravy spolu s ministerstvem životního prostřední chce vynést verdikt ještě letos. Vláda totiž schválila návrh Politiky územního rozvoje.
Liberecký kraj se bude vyjadřovat k tomu, kudy silnice povede v úseku mezi Turnovem a Jičínem, tedy v oblasti Českého ráje. Kraj má podle radního pro dopravu Martina Seppa ale jen hlas poradní. Rozhodovat budou ministerští úředníci.
Varianta, která by byla nejlevnější a zároveň by se asi nejvíce zamlouvala ekologům, je tedy pravděpodobně ze hry. Proti Severní variantě, jejíž výstavba by si mohla vyžádat až 19 miliard korun, naopak od začátku brojí ekologické organizace.
Superseverní varianta je nejdražší ze všech
Severní trasa nejvíce zasahuje do chráněné oblasti Českého ráje. „Obě varianty mají své výhody i nevýhody. Superseverní varianta tolik nezasahuje do chráněné přírodní lokality Českého ráje, ale zase je téměř dvojnásobně dražší,“ uvedl hejtman.
Její stavba by si vyžádala 37 miliard, ale podle hejtmana by rovněž pomohla vysoké nezaměstnanosti, která trápí oblast Semilska.
Kraj už připravil prezentace, lidé moc velký zájem ale neprojevili.
„Zatím nelze říct, že se přikláníme k jedné nebo druhé variantě. Mohu slíbit, že rozhodujícím jazýčkem na vahách bude mínění veřejnosti, tedy především místních obyvatel,“ dodal hejtman Stanislav Eichler.
R 35 je páteřní komunikace, která by po své kompletní dostavbě měla propojit Liberec s Olomoucí a časem ve své podstatě ulevit dálnici D1.
DISKUZE | 0 příspěvků |
---|---|
Vstoupit do diskuze |
[ zpět ]