2024
sobota 23. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
21.11.2024
Jezdil jsem na skateboardu. VIP lóže nejsou pro mě, říká Petr Fiala v Nosičích vody
[ Více ]
21.11.2024
Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů, ale i stavbu vysokorychlostních tratí v ČR
[ Více ]
20.11.2024
Je třeba stanovovat si odvážné cíle, nikoli říkat, že něco nejde, řekl Petr Fiala v debatě Deníku
[ Více ]
20.11.2024
Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
[ zpět ]
24.6.2010
Jako student vysoké školy jsem už dlouho nezaznamenal téma, které by na akademické půdě vyvolalo tolik emocí, jako právě školné. Co všechno tedy znamená?
V prvé řadě si musíme uvědomit, že školné je krok obecně nepopulární, proto jej populisté neprosazují. Populistická vláda by byla to nejhorší, co by nás v hospodářsky náročných dobách mohlo potkat. Když tedy chystaná vlády rozpočtové zodpovědnosti hodlá zavést školné, je zřejmé, že to se zodpovědností myslí vážně a na rozdíl od populistů se chce vyhnout řeckému scénáři. =˃ ŠKOLNÉ POUKAZUJE NA ZODPOVĚDNOU VLÁDU
Školné mimo jiné znamená, že za vysokoškolské vzdělaní budou platit ti, kteří jej skutečně využívají. Z morálního hlediska lze jen těžko vysvětlit, proč ti, kteří možnosti studovat vysokou školu nevyužili, by měli svými daněmi hradit vzdělání někomu jinému. Někomu, kdo v důsledku absolvování vysoké školy bude mít s velkou pravděpodobností vyšší příjem. =˃ ŠKOLNÉ JE MORÁLNĚ SPRAVEDLIVÉ
Školné, jako privátní zdroj financování, s sebou přináší nové peníze pro vysoké školy, které jsou z mnoha úhlů pohledu v dnešní době podfinancované. Školy by tak mohli zkvalitnit své vybavení, přivést odborníky ze zahraničí, rozšířit výzkum, a tak celkově zkvalitnit vysoké školství v České republice. =˃ ŠKOLNÉ ZKVALITŇUJE VZDĚLÁNÍ
V dnešní době jsou na studiu zainteresováni hlavně studenti, kteří dojíždějí z jiného města (státu) – musí si platit kolej, stravu a dopravu (tyto režijní náklady jsou několikanásobně vyšší než navrhované školné - sám vím, o čem mluvím). Motivace dojíždějících studentů je pak přirozeně vyšší, jelikož pociťují, že studium není zadarmo. Podobný stimul přináší i školné, na rozdíl od režijních nákladů však plošně. =˃ ŠKOLNÉ MOTIVUJE
Často se setkávám s tvrzením, že v případě, že se zavede školné, nebudou někteří studenti na studium mít dost peněz. Vzhledem k plánované formě tzv. odloženého školného, které je sociálně velmi citlivé, je zřejmé, že se jedná o lichý argument. Naopak, v případě zavedení studijních úvěrů, se dostupnost vysokoškolského vzdělání zvýší pro sociálně nejslabší, kteří mají při současném stavu finanční problémy s režijními náklady. =˃ ŠKOLNÉ JE SOCIÁLNĚ CITLIVÉ
Pakliže se tedy na celou věc podíváme objektivně, zjistíme, že odpor vůči školnému není racionální, ale jen populární. V době napjatých rozpočtů bychom měli upřednostnit odpovědnost a vydat se prověřeně funkční cestou. Cestou ke kvalitnějšímu vzdělávání.
Štěpán Křeček
člen ODS a kandidát do Zastupitelstva
Statutárního města Liberec
DISKUZE | 0 příspěvků |
---|---|
Vstoupit do diskuze |
[ zpět ]