2024
sobota 23. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
21.11.2024
Jezdil jsem na skateboardu. VIP lóže nejsou pro mě, říká Petr Fiala v Nosičích vody
[ Více ]
21.11.2024
Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů, ale i stavbu vysokorychlostních tratí v ČR
[ Více ]
20.11.2024
Je třeba stanovovat si odvážné cíle, nikoli říkat, že něco nejde, řekl Petr Fiala v debatě Deníku
[ Více ]
20.11.2024
Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
[ zpět ]
22.4.2009
Šrotovné, které zavedlo v EU zatím 9 států, nefunguje. Krátkodobě sice dokázalo zvednout prodeje osobních aut, ale státní podpora vždycky nakonec dojde a co bude potom? Prodeje začnou opět padat a ukazuje se to ostatně už nyní. Čísla prodejů aut v EU začaly v dubnu opět klesat.
Před několika měsíci prestižní týdeník The Economist zveřejnil rozsáhlý materiál na téma budoucnost světového trhu s auty. Autoři říkali zhruba toto: Světový prodej osobních aut činil v roce 2007 cca 90 milionů aut. V roce 2009 se očekává propad poptávky na cca 70-75 milionů aut. Toto snížení poptávky představuje cca 15-20% propad. A tomu se musí přizpůsobit nabídka.
Produkce se musí snížit a protože automobilky mohou obtížně fungovat na omezený provoz, tak se musí některé automobilky prostě zavřít. Pokud počítáme na jednu továrnu produkci cca 200 000 - 300 000 vozů za rok, tak by mělo dojít celosvětově k zavření cca 100-150 továren. Počet zaměstnanců na takovou továrnu a návazné kapacity může být cca 10 000 osob. Jedná se tedy o poměrně značné množství pracovních míst, které musí zaniknout. V současnosti se hraje hra o to, které továrny a ve kterých státech se zavřou.
Pokud by platila tržní kritéria, tak by měli jít "z kola ven" ty firmy a ty továrny, které produkují vozy o které zákazníci nestojí a navíc ještě bez ziskové marže. Tyto automobilky a továrny najdeme především v USA a v západní Evropě. Jedná se o ty firmy, kde mají mimořádně vysoké mzdové náklady vybojované kdysi dávno odboráři. Patří sem firma General Motors, Chrysler a v Evropě především Opel, ale také Saab a některé další. Jelikož ale se jedná o automobilky z bohatých států, tak se obrací na své vlády se žádostí o záchranu v podobě přímých dotací (USA) nebo šrotovného (EU).
My se o osud výroby aut v ČR bát nemusíme, protože všechny automobilky a továrny na našem území mají nižší náklady a vyšší ziskové marže. Proto jim nemusíme z našeho státního rozpočtu pomáhat. Jejich majitelé je ve vlastním zájmu u nás postavili právě proto, aby jim zvýšily ziskovost. Jejich produkce je kvalitou srovnatelná s nejvyspělejšími státy světa, ale jsou podstatně levnější na výrobu a tedy ziskovější. Naopak bychom měli protestovat proti nefér zvýhodňování automobilek, které by měly zkrachovat.
Šrotovné placené z peněz cizích daňových poplatníků nám nevadí. Krátkodobě našim automobilkám a zaměstnanosti pomůže. Pokud se Němci chtějí zadlužit a koupit si Škodovky, tak jen dobře. Zavádět šrotovné u nás je ale zcela zbytečné zadlužování státu na úkor několika tisíc spoluobčanů.
Hynek Fajmon
[ zpět ]