2024
sobota 23. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
21.11.2024
Jezdil jsem na skateboardu. VIP lóže nejsou pro mě, říká Petr Fiala v Nosičích vody
[ Více ]
21.11.2024
Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů, ale i stavbu vysokorychlostních tratí v ČR
[ Více ]
20.11.2024
Je třeba stanovovat si odvážné cíle, nikoli říkat, že něco nejde, řekl Petr Fiala v debatě Deníku
[ Více ]
20.11.2024
Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
[ zpět ]
27.2.2011
Již potřetí v průběhu posledních šesti let se ministerstvo pro místní rozvoj zabývá rušením stavebních úřadů na obcích I. typu, čímž se snaží naplňovat cíl Programového prohlášení vlády: "jedna stavba - jeden úřad - jedno rozhodnutí - garantované informace". Podle návrhu MMR by se kompetence na úseku stavebního řádu a územního plánování přesunuly na obce II., respektive III. typu.
Svaz měst a obcí ČR předloženým návrhům vytýká zejména nekoncepčnost, nedostatek relevantních údajů o struktuře činností na stavebních úřadech obcí I. typu, hodnocení kvality práce a zejména fakt, že návrh neřeší související otázky financování ani materiálního a personálního zajištění agendy na obcích II. a III. typu. Pro III. obce by to znamenalo výrazný nárůst agendy a zvýšení zátěže pracovníků a zejména zvýšení vedlejších nákladů spojených s prováděním kontrol a místním šetřením v území, s poštovným atd. Vzhledem k úsporným opatřením se nedá očekávat, že příspěvek na přenesenou působnost bude adekvátně zvýšen.
Nová novela stavebního zákona by měla především zajistit optimalizaci a vyšší kvalitu fungování stavebních úřadů. Také v médiích se objevily zprávy o plošném rušení stavebních úřadů na obcích prvního typu, což ovšem ministr Kamil Jankovský představitelům obcí vyvrací. Ubezpečuje, že nikdo nechce jedním škrtem rušit všechny stavební úřady najednou.
Hlavním kritériem pro to, jestli stavební úřad zůstane či nezůstane, bude počet jeho správních rozhodnutí, rozsah daného spravovaného území a kvalita vykonávané státní správy. Pokud ministerstvo plánuje zrušit stavební úřady u obcí, které vyřizují třeba jen deset podání za rok, měl by stát těmto obcím, které si vyškolily své pracovníky, ztrátu nějakým způsobem kompenzovat.
Novela zákona by se však měla zabývat i dalším problémem, kterým jsou nízké poplatky za vydávaná správní rozhodnutí. Podle poslední novely zákona v podstatě všechny ohlášky (ohlášené stavby) nejsou zpoplatněny a jenom tento krok znamenal snížení míru poplatků pro stavební úřady zhruba o polovinu. Nutné je řešit také velice nízký poplatek za stavební povolení či správní rozhodnutí u velké stavby jako je třeba supermarket či větší provozovny složitějšího typu. Uvědomme si, že pouhý tisícikorunový poplatek vůbec neobnáší náklady spojené se stavbou. Novela zákona s určitými změnami o poplatcích již počítá.
Je důležité, aby před paragrafovým zněním zákona byla ještě provedena analýza současného stavu na stavebních úřadech, která samozřejmě přispěje k jeho zpřesnění. Dále se předpokládá, že bude následovat jednání s představiteli samosprávy, a to nejen se starosty měst a obcí, ale také s krajskými úřady.
Ing. Oldřich Vlasák, člen VR a poslanec EP
[ zpět ]