2024
24. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
21.11.2024
Jezdil jsem na skateboardu. VIP lóže nejsou pro mě, říká Petr Fiala v Nosičích vody
[ Více ]
21.11.2024
Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů, ale i stavbu vysokorychlostních tratí v ČR
[ Více ]
20.11.2024
Je třeba stanovovat si odvážné cíle, nikoli říkat, že něco nejde, řekl Petr Fiala v debatě Deníku
[ Více ]
20.11.2024
Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
[ zpět ]
23.6.2009
Sám mám k tomuto kraji velmi blízko, protože pocházím z hořicka, což vlastně za rohem. Taky jsem řidič motorových aut a vím, jak je pohodlné svezení po dálnici. Samozřejmě mám na mysli dálnici, ne to, po jakých dálnicích tu jezdíme, ale to sem nepatří. Chtěl bych touto cestou dát najevo názor obyčejného člověka, který má rád Český Ráj i své mobilní vozítko.
Ve hře jsou dvě varianty dálnice, jižní a přímá. Znám tyto cesty obě velmi dobře a řekl bych, že protestující si pod sebou podřezávají větev a to doslovně. Neuvědomují si, že už dnes dopravci, díky mýtnému, se snaží všemožně najít neplacenou trasu souběžnou s dálnicí. A tady jim sami protestující přímo nabízejí kratší trasu Turnov – Jičín, kterou jim dokonce chtějí ještě opravit. Pokud statistika nelže o tom, že tu projede 6000 až 8000 vozidel denně, bude pak díky čtyřproudové silnici toto číslo přinejmenším stejné. Já za sebe rovnou říkám, že pokud pojedu trasu Hořice - Liberec - Hořice, pojedu jedině cestou po R35, tedy Liberec, Turnov, Jičín, Hořice. A nepojedu o 50km delší trasou jenom proto, že tudy vede krásná, pohodlná dálnice. Ušetřím tím 2x50 km a 2x1 hodinu jízdy, což už zdaleka nejsou zanedbatelná čísla.
A když už jsme u těch čísel. Jen tak letmo jsem vzal do ruky kalkulačku a spočítal, že 25km po dálnici trvá nákladnímu autu cca 25 minut, ale jízda současné trasy nezvládne pod 45minut. Není to technicky možné při počtu obcí, přechodů, stoupání, zatáček, železničních přejezdů apod. Pokud vynásobím ušetřených 20 minut počtem aut (6000), vyjde mě neuvěřitelných 120.000 minut neboli 2.000 hodin denně. 2.000 hodin denně, které můžeme ulehčit Českému Ráji, pokud budou tyto auta frčet po dálnici. Určitě bude velmi zajímavé spočítat kolik gramů emisí na km ušetříme Ráji při jízdě po dálnici proti současnému spojení. V současné době má průměrné osobní auto 158 gramů emisí na 1km, při jízdě po dálnici zhruba 120 gramů a při jízdě ve městě až 180 gramů. Vezmu-li rozdíl průměru a dálnici, rozdíl činí 38 gramů na 1km. Vynásobíme to kilometry úseku Turnov-Jičín (25km) a počtem aut (6000) dostaneme úctyhodných 5.700.000 gramů. 5.700.000 gramů je 5,7 tun emisí denně, které nespadnou každý den protestujícím a jejím sousedům na hlavu. Za rok jsou to 2.080 tun, které nespadnou na náš krásný a jedinečný Český Ráj.
Ano, jsou to jen selské počty a ještě k tomu jen z údajů osobních vozidel, protože jsem neměl údaje o počtu osobních a nákladních vozidel z celkového počtu 6000, ale je to jen matematika, žádný dohady. Pokud bych do toho zahrnul nákladní dopravu, nebojím se odhadnout, že počet tun, které nám nespadnou na hlavu, by byl dvojnásobný.
Protestující naprosto chápu, že nechtějí mít dálnici pod okny, ale i to se dá přeci řešit. V Rakousku jsem byl překvapen, jak jsou dálnice pod úrovní terénu, se zeleným valem po bocích dálnice, které pohlcují zvuk, prach i část emisí a dokonale maskují dálnici v krajině. Uznávám, že z romantické zříceniny Trosky dálnici určitě nepřehlédneme, ale nadruhou stranu, díváme se na 6000 aut denně nyní, budeme se na ně dívat i pak, tak jaký v tom bude rozdíl?
Tak a teď by mě zajímalo, dají-li přednost obyvatelé Českého Ráje variantě současné nebo té o 2.080 tun lehčí. Já tedy rozhodně tu lehčí a co vy?
Vít Včeliš
DISKUZE | 0 příspěvků |
---|---|
Vstoupit do diskuze |
[ zpět ]