2025
pondělí 21. dubna
Aktuálně:
Aktuality:
16.04.2025
Vládní koalice ohledně úpravy migračních pravidel opravdu něco dělá, opozice o tom jen řeční, řekl na CNN Prima News Jan Skopeček
[ Více ]
16.04.2025
Petr Fiala na CNN Prima News: Chlorovaných kuřat z USA se bát nemusíme. Větším nebezpečím jsou levné výrobky z Číny
[ Více ]
16.04.2025
Vláda se zabývala návrhem Evropské komise na Dohodu o čistém průmyslu a projednala plnění Strategie BESIP
[ Více ]
15.04.2025
ČR musí urychlit přijímání opatření pro omezení výskytu látek obsahujících rizikové sloučeniny PFAS, shodli se účastníci debaty v Senátu
[ Více ]
15.04.2025
Úspěch země závisí na tom, jak se změní EU, řekl premiér Petr Fiala na konferenci Česko na křižovatce
[ Více ]
15.04.2025
Martin Kupka: Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily
[ Více ]
Poznámka
Klidné jablonecké vody v létě rozčeřilo veřejné projednávání nového územního plánu. Emoce plály a občané dle jednotlivých lokalit se postupně všem změnám bránili. Jsou jejich obavy důvodné?
Jistě je vždy nepříjemné, když má dojít k nějaké stavební změně v okolí našeho bydlení. Představa, že budu z okna koukat na rušnou silnici místo do přírody nemůže vskutku nadchnout. Zrovna tak nikdo nechce mít poblíž překladiště odpadků nebo čističku odpadních vod. To není ten správný doplněk naší zahrádky. Je to náš pohled z okna a náš spravedlivý boj, když se nás záměr města takto dotýká.
Druhý pohled je, přeneseně, z balkonu radnice. Zde se řeší vše z větší výšky pohledem nikoli jedince, ale zbývajících desítek tisíc občanů. Také se neřeší silnice, která se má začít zítra stavět, ale vize dopravního uspořádání s výhledem desetiletí, a nikoliv jedna silnice odněkud někam, ale dopravní systém příjezdu do města a výpadovek z něj.
Oba pohledy jsou legitimní, ovšem jen stěží se mohou shodnout. Vždycky se prosazuje obecně prospěšné řešení na úkor jedinců. Pro konkrétní případ se stačí ohlédnout do historie, kdy vznikal náš mšenský klenot. Dnes si Jablonec bez přehrady neumíme představit, ale tehdy se obyvatelé této lokality bránili zuby nehty a i supliku starému mocnáři napsali, aby stavbě zabránili. Dnes jsme rádi, že nebyli vyslyšeni a koupeme se v místech, kde stály jejich domovy.
Když stojíte s autem v zácpě u Zeleného stromu, popojíždíte metr za minutu a čoudíte do oken málem bulváru, tak si říkáte: už aby byl hotový obchvat a já tady nemusel tvrdnout. Obyvatelé z Puškinovy ulice by s vámi nesouhlasili a jsou velmi proti tomu. Otázka je, zda jsou schopni navrhnout jiné realizovatelné řešení. Volení zastupitelé nějak rozhodnout musejí a vycházejí z doporučení odborníků, kteří do území přijatelný návrh nakreslili. Rozhodují nikoliv na základě osobních pocitů, ale s ohledem na vyšší zájem celku - města. To je zodpovědnost za věci veřejné.
Ještě jednu poznámku, na kterou mne přivedl dopravní specialista Jindřich Berounský. Když se například v ÚP vymezí plocha na terminál hromadné dopravy (u vlakového nádraží), tak to nutně neznamená, že tam bude v budoucnosti skutečně stát. Znamená to pouze, že žádná jiná stavba, která by v budoucnu mohla případnému záměru překážet, se tam nepostaví. Tedy nejde o to primárně rozhodnout, co kde bude, ale hlavně ochránit území a říci, co zde nebude. Neboli je tím dané území rezervováno pro možný budoucí záměr.
Obchvat Jablonce je do ÚP zanesen již dlouho. Zda a kdy se bude realizovat je ve hvězdách. Dnešní dopravní situace ještě není kritická a ve srovnání s jinými městy jsou dramatické zácpy spíše ojedinělé v určitých úsecích, ale to neznamená, že není nutné se na budoucnost připravit. Počet automobilů vzrůstá a tento trend hned tak něco nezastaví. Proto je rezervování území na budoucí rozvoj infrastruktury povinností zodpovědného správce k budoucím generacím.
-vlk-