2024
sobota 23. listopadu
Aktuálně:
[ archiv novinek ]
Aktuality:
21.11.2024
Jezdil jsem na skateboardu. VIP lóže nejsou pro mě, říká Petr Fiala v Nosičích vody
[ Více ]
21.11.2024
Vládní výbor pro strategické investice řešil rozvoj lidských zdrojů, ale i stavbu vysokorychlostních tratí v ČR
[ Více ]
20.11.2024
Je třeba stanovovat si odvážné cíle, nikoli říkat, že něco nejde, řekl Petr Fiala v debatě Deníku
[ Více ]
20.11.2024
Vláda podpoří povodněmi postižené sportovní organizace a firmy, rozšíří i pomoc podnikatelům obchodujícím s Ukrajinou
[ Více ]
19.11.2024
Modernizace vysokého školství: ODS přináší konkrétní řešení pro studenty i vědce, reaguje na konkrétní výzvy
[ Více ]
Jablonecký deník (lek)
Ministr dopravy upozornil, že na jedno téma mohou přijít i dvě úplně protichůdné petice
Liberecký kraj – I/14 – napojení z Liberce na Jablonec, západní tangenta a jižní obchvat města, křížení komunikací I/14 a I/10 v prostoru Palackého ulice. To byla nejvíce diskutovaná témata s ministrem dopravy Pavlem Dobešem. Ten včera navštívil Liberecký kraj a krátce se také zastavil v Jablonci.
Jednalo se u pracovního oběda, kde se setkal i s několika starosty a místostarosty z Jablonecka, ale i na půdě radnice. Ministr Dobeš si vyslechl více názorů hlavně k západní tangentě, k níž jako jediné se v budoucím územním plánu města nenašlo kompromisní řešení vyhovující všem stranám.
„Souhlasné stanovisko ministerstva dopravy k nové variantě západní tangenty existuje. Ministerstvo řeklo ano, pokud bude i řešení komunikace I/10. Nechci se rozhodovat od stolu, nechci říkat, kdo má pravdu, a kdo ne,“ prohlásil ministr Dobeš.
V tomto okamžiku by podle něj měly předložit argumenty všech stran. „Vždy se najde někdo, komu bude daná komunikace vadit,“ upozornil. Je třeba zhodnotit všechna kriteria stavby – časový horizont, vlastnictví pozemků, cenu každé z variant, návaznost na ostatní komunikace a podobně. „Opravdu bych velmi nerad dnes řekl konečné stanovisko,“ sdělil po pracovním jednání na radnici.
Dodal však, že je důležité, aby debata probíhala. „Faktem je, že finanční prostředky na samotnou výstavbu západní tangenty v plánu roku 2014 nejsou. V březnu příštího roku bychom měli začít plánovat další sedmileté období 2014 2020. Teprve tam by se komunikace tohoto typu mohla objevit,“ konstatoval Pavel Dobeš. Starosta Jablonce Petr Beitl upozornil, že pokud by silnice I. třídy od Liberce na Tanvald měla vést kolem přehrady, rozdělí město na dvě části.
„Proto prosazujeme novou variantu západní tangenty vedoucí extravilánem. Je i šetrnější z hlediska životního prostředí, protože město obchází, i když je pravda, že mírně zhorší v dané lokalitě dosavadní exkluzivitu bydlení, jelikož teď tu lidé skutečně žijí v těsném sousedství lesa.“
Jeden slib však v Jablonci ministr dopravy zanechal. Ještě v tomto roce Ředitelství silnic a dálnic postaví rovný úsek spojnice od Lukášova po Belgickou ulici. Do celého úseku spojnice Kunratice Jablonec, což je silnice I/14, bylo v minulosti investováno kolem 1,5 miliardy korun.
„To jsou nemalé finance. Nicméně na ten krátký, v podstatě drobný úsek po Belgickou ulici budou peníze z globální položky ještě letos,“ slíbil ministr. Na ten složitější úsek, na serpentiny, peníze nejsou – jedině pokud se změní situace v následujících letech v kapitole ministerstva dopravy. „Kolem Jablonce je vedena ještě komunikace I/10 na Tanvald a i tam bych se přimlouval za to, aby se našly peníze z globální položky ještě letos,“ uzavřel návštěvu v Jablonci ministr dopravy Pavel Dobeš.
Peníze jsou i pro železnici
Frekventovanou železniční trať z Liberce na Harrachov čeká nákladná modernizace, která umožní zkrátit intervaly mezi jednotlivými vlaky ze současných 40 minut na 30. Akce za 890 milionů korun by měla začít v příštím roce a dokončena bude o rok později. Modernizace je jedinou velkou stavbou, která by v kraji měla být v nejbližších letech zahájena. Třeba na silnicích se jen pokračuje ve stavbách, které už začaly.
Železniční tratě v Libereckém kraji jsou jednokolejné a žádná z nich navíc není elektrifikovaná. Svými parametry a standardy často odpovídají 19.
století, ve kterém vznikly. Trať z Liberce na Harrachov je jednou z nejvytíženějších, spojuje totiž Liberecký kraj s Jizerskými horami a Krkonošemi.
Trať je součástí tzv. Jizerskohorské železnice, na níž od loňského prosince jezdí moderní regionální vlaky švýcarské firmy Stadler.